Att prata öppet

Allmänt
På min arbetsplats, eller åtminstone den del där jag har mitt kontor, där pratar vi ganska öppet om hur vi har det. Det är livsviktigt för vårt välbefinnande. Vi vet alla att det i perioder kan vara riktigt dåligt och att det påverkar hur vi mår och beter oss på arbetet. Då är det bra att arbeta på en plats där man inte behöver låtsas. 
 
En vän delade en krönika från tidningen Land som handlade om att våga prata om hur livet faktiskt kan kännas. Jag tror det är viktigt att göra det, men att också prata om hur livet faktiskt förändras, också till det bättre, efter någonting svårt. Många ungdomar upplever en hopplöshet och ser inget ljus i tillvaron, och så är livet ibland. Som vuxen vet jag dock av egna erfarenheter att trots att livet kan vara svårt så kommer bättre tider. Kanske behöver man ta hjälp från andra, och det är bra, kanske läker tiden såren i själen. Oavsett vilket så är det naturligt att må dåligt ibland. Helt normalt. Var inte rädd.
 
Tomas Sjödin skriver precis om detta i sin krönika "Lita på att det ljusnar". Läs den!

Kommentera inlägget här: